Mincovna

Danieal Kartáková

DanielA Kartáková


(19. 1. 1965)

Sochařka a medailérka Daniela Kartáková byla v kontaktu s uměním od raného dětství. Její maminka Věra Melicharová-Kartáková je totiž sochařka a bylo tak trochu jejím přáním, aby se dcera vydala podobnou cestou.

Daniela Kartáková se věnuje komorní plastice, medailérství a restaurování sochařských děl. Mezi její nejznámější realizované návrhy patří medaile Salvador Dalí nebo oficiální sada pamětních medailí věnovaná návštěvě papeže Benedikta XVI. v České republice. K mimořádným počinům patří busta Johannesa Brahmse, kterou podle modelu akademického sochaře Milana Knoblocha převedla do carrarského mramoru.

Umělkyně žije střídavě na dvou místech: v Praze a v italské Carraře, městě proslulém svými mramorovými lomy. Účastnila se řady kolektivních i samostatných výstav v České republice, v Itálii i v dalších zemích.

Daniela Kartáková se narodila v Turnově. Vystudovala Střední uměleckoprůmyslovou školu v Praze na Žižkově a ateliér monumentálního sochařství u profesora Hány na pražské Akademii výtvarného umění. Poslední ročník absolvovala u profesora Hendrycha. Je vášnivou obdivovatelkou odkazu amerického zpěváka Michaela Jacksona.

INTERVIEW

Co bylo příčinou, že jste si vytvořila tak silný vztah k Itálii?

Za studií mě tam vyslali na tříměsíční pobyt a hned se mi v Itálii zalíbilo. Objevila jsem Carraru s jejími proslavenými mramorovými lomy, které mimochodem navštěvoval už Michelangelo. Mramor je svým způsobem takový jemný, až něžný a práce s ním mě začala velice bavit. Do Carrary se ale vracím nejen z uměleckých důvodů. Pobyt tam je příjemná změna a vždycky se pak vracím dobita čerstvou energií.

Navrhla jste pamětní medaile k výročí úmrtí papeže Jana Pavla II. nebo k návštěvě Benedikta XVI. Máte nějaký zvláštní vztah ke katolické církvi?

 Nesmírně si vážím pana profesora Petra Piťhy, který mě přivedl ke křesťanství. Je to katolický kněz, mimochodem i bývalý ministr školství, jeho lidský přístup se mi velice líbil. Pan profesor spolupracoval se společností, která chtěla vydat sérii medailí s papežem Janem Pavlem II. a vyslali mě do Říma, abych pochytila inspiraci. Do té doby jsem byla, co se týká náboženských zvyků, list nepopsaný. Tím podstatným pro mne ale je a vždy bylo duchovní hledání, duchovno, které prostupuje všechna náboženství bez rozdílu a je společné všem lidem.

Zajímáte se o historii? Které období je vám nejbližší?

Jako celek je mi hodně blízká gotika a vůbec styly, kde je hodně spirituality. Spíše než k historii jsem ale měla vždycky větší vztah k matematice, fyzice, logice. Můj tatínek byl vysokoškolským profesorem matematiky, takže to mám asi po něm. Proto mě možná baví to sochání, kde člověk musí vyřešit i řadu technických problémů.

Ty musíte řešit i při navrhování medailí a mincí. V čem je z pohledu autora rozdíl?

U medaile se člověk musí více podřídit pravidlům. Je třeba splnit technické podmínky, například není možné překročit výšku reliéfu. Paradoxně u sochařiny mi už za dob studií vadila ta tvůrčí neomezenost. U medaile je hezké, že mám zadání, technické parametry, takže svým způsobem je to ulehčení, usnadní to rozhodování.



Přehled dostupných ražeb nesoucích rukopis Daniely Kartákové

ZLATÉ MINCE SOUČÁSTÍ ČESKÉHO KULTURNÍHO DĚDICTVÍ

Stránky Zlatemince.cz byly vybrány Národní knihovnou ČR jako kvalitní informační zdroj. Cílem jeho digitalizace Národní knihovnou je, aby byl uchován do budoucna a stal se součástí kulturního dědictví českého národa. Proto je obsah stránek zlate-mince.cz archivován několikrát ročně. Archivní záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.

České mince a v Čechách vyráběné medaile jsou dokladem kulturní a technické vyspělosti národa. Jsou nositeli ideálů své epochy a dobovým poselstvím budoucím generacím.